Deze pagina hebben we opgedeeld in 2 delen. Het eerste deel is 'Navigatie in MS Dynamics NAV 2009'.
Voor dit deel hebben we een video gemaakt dat de opdrachten en oplossingen duidelijk weergeeft.
Het tweede deel, inkoopproces in MS Dynamics NAV, wordt weergegeven aan de hand van screenshots.
Cronus NV heeft een order lopen bij de leverancier BestHout te Anderlecht voor 100 Athene tafels. Boek de ontvangst en de factuur (nr bij de leverancier is 456712) voor 70 stuks op 15/01/2011.
Boek de ontvangst van 2 kasten Innsbruck in vestiging Blauw op 28/01/2001. Deze worden geleverd door leverancier Postorder Meubelmail uit Brussel. Factuur volgt later.
Op 18/01/2011 worden de resterende 30 Athene tafels geleverd door leverancier BestHout. Boek de ontvangst en factuur (nr bij leverancier 456734).
Hoe bekom je:
A. Een overzicht van alle artikels die leverancier BestHout leverde aan Cronus NV?
Naar lijst Artikelen, invoegen van filter: Leveranciersnummer 30000
B. Een overzicht van de openstaande orders voor leverancier BestHout?
Inkooporders -> Filter: Leveranciersnaam Best
C. Een overzicht van de leveranciersposten voor leverancier BestHout? duid in een printscreen de lijnen aan die betrekking hebben op vraag 1 en 3.
Vanuit Artikelen -> ATHENE TAFELS -> geboekte inkoopontvangsten.
D. Een overzicht waarin je kan aflezen hoeveel tafels van het type Athene er beschikbaar zijn in magazijn Blauw voor de maand Januari 2011? Hoeveel zijn er dat?
Invoegen van volgende filters in het menu 'voorraad beschikbaarheid' bij artikelen.
- zoeknaam is ATHENE TAFEL
- vestigingsfilter is BLAUW
- datumfilter is 01/01/2011
Aantal tafels in voorraad: 125
E. De laatst geboekte inkoopfactuur van leverancier Postorder Meubelmail? Maak een schermafdruk.
Op 19/01 - Door bij leveranciers te filteren op de leverancier Postorder, en hier dan de geboekte facturen op te vragen. Men ziet dan de datums door deze toe te voegen als kolom.
Op 30/01/2011 worden de 4 kasten Innsbruck geleverd in vestiging Rood door Postorder Meubelmail uit Brussel. Ook de meegeleverde factuur voor alle goederen moet geboekt worden.
Maak op 04/02/2011 een bestelorder aan voor de bestelling van 100 blikken zwarte verf en 100 blikken rode verf aan 2.40€ per blik.
Leverancier: Kleurpalet NV - Industrieweg 126 - Tessenderlo
contactpersoon: Peter Crommen
tel: 013/234128 - email: petercrommen@kleurpalet.com
Vereffeningsmethode: open posten - betalingscondities: 14 dagen - vestiging: Blauw
1. Toevoegen van nieuwe leverancier Kleurpalet NV met juiste
2. Aanmaken van nieuwe artikels Verf zwart en Verf rood met juiste vereisten
Op 08/02/2011 levert Kleurpalet NV de 200 blikken verf af op de juiste vestiging samen met de factuur (nr 9856718) die onmiddellijk geboekt wordt.
Op 10/02/2011 stuurt Cronus NV 2 beschadigde blikken zwarte verf terug naar KleurpaletNV samen met een retourorder.
Voor een bepaalde klant moeten we uitzonderlijk 50 blikken nieuwe lakverf Wit bestellen bij leverancier Kleurpalet NV. de inkoopprijs van deze verf is 15.5€ per blik (eenheid: KAN). Cronus NV wenst hierop een winst van 80% te realiseren. Dit is een artikel waarop 6% BTW wordt aangerekend. Boekingsdatum: 27/01/2011.
Opdracht 10
A. Kan je tweemaal een leverancier aanmaken met dezelfde naam? Waarom of waarom niet?
Ja, omdat men verschillende vestigingen kan hebben.
B. Kan je bij handmatige nummering van artikels om het even welk nummer gebruiken? leg kort uit.
Het nummer is beperkt tussen 2 grenzen. Deze zijn wel in te stellen.
C. Waar vind je het laatst gebruikte nummer voor een artikel?
Een artikel bewerken en dan klikken op '...' om een lijst te krijgen.