Verkoop

Verkoopproces


Bij deze opdracht gingen we het verkoopproces in MS Dynamics Navision bestuderen. Dit was één van onze meest uitgebreide opdrachten. De opdracht bestond namelijk uit veertien opdrachten waar soms meerdere oplossingen voor bestonden. Voor elke oplossing die we vonden moesten we elke menukeuze verantwoorden en schermafdrukken toevoegen.

Opdracht 1:

De eerste opdracht bestond er uit om 2 manieren te zoeken om een verkooporder terug te vinden. het gaat hier over het bedrijf 'Anton Geestig Adviezen'. 

Manier 1:
De eerste manier die we vonden was door naar verkooporders te gaan. Daar kan men een kolom 'documentdatum' invoegen en filtreren op de naam 'Anton'.


Manier 2:
De tweede manier bestaat er uit naar leverancier 'Anton' te gaan. Daar kan men klikken op 'Order' en als men dit wenst een kolom met datums toe te voegen.


Deel B:
Bij deel b van de eerste opdracht werd er gevraagd hoe je kan achterhalen of er nog voldoende voorraad is van de drie bestelde artikelen.

We ondervonden dat dit mogelijk was door middel van een filter toe te passen. Vervolgens moet men drie maal filteren op het passende artikelnummer.


Deel C:
In het laatste onderdeel van de eerste opdracht vraagt men waar je de beschikbare voorraad per vestiging van deze artikels terug vind. 

Deze informatie vind je terug in de lijst van artikelen in de verkooporder waar dit artikel zich bevind.


Opdracht 2:
Opdracht twee luidt als volgt: Op 30/1/11 worden de artikels uit opgave 1 geleverd bij 'Anton Geestig Adviezen'.

Als logische stap gingen we dit ook doorvoeren in MS Dynamics Navision.

Opdracht 3:
Opdracht 3 bestond uit volgende deelvragen:
  • Waar vind je voordat je de factuur boekt het totale factuurbedrag terug voor de levering uit opgave 2?
  • Hoeveel bedraagt dit factuurbedrag?
  • Factureer deze levering op 31/1/11
Het totale factuurbedrag van je factuur vind je terug door op het order te klikken (éénmalig) en daarna het scherm statistiek te openen. Het factuurbedrag bedroeg 1717,92 euro exclusief btw. De manier om een levering te factureren vind je terug in opdracht twee.


Opdracht 4:
Bij opdracht vier verzendt Cronus NV op 31/1/11 de bestelde artikelen (order nr. 101009) van MEMA Ljubljana. De hoofdvraag was welk probleem er optreedt en waarom?

We ondervonden dat er geen producten aanwezig waren. Dit gaf dan ook de foutmelding.

Opdracht 5:
Opdracht vijf bestond er uit de artikels uit opgave te factureren op 31/1/11. De totale btw op de aangerekende artikels en vanwaar het programma deze informatie haalt werd ook gevraagd. 

Echter was er geen btw omdat het om een buitenlandse verkoop ging. Het programma haalt de btw-informatie uit de klantengegevens onder normale omstandigheden.

Opdracht 6:
Als volgende opdracht kregen we het volgende:
Op 30/1/11 vraagt klant Gecola NV een offerte voor 500 dozen printpapier die in twee keer geleverd moet worden. Cronus bied deze dozen aan tegen de normale verkoopprijs.
klantgegevens: Industrie Zuid 1230 - Genk - 089/453920 - Fax: 089/453922 - contactpersoon: Mertens Pieter - e-mail: mertens sp@gecola.com - betaling: 1M (8D).

We gingen dit dan ook doorvoeren in MS Dynamics Navision. Hieronder vind je er een schermafdruk van terug.


Opdracht 7:
Opdracht zeven en acht bekeken we als één grote opdracht. Opdracht zeven bestond er uit dat er een lagere prijs van acht euro afgesproken werd. De levering van 300 dozen vind plaats op 31/1/11 vanuit vestiging blauw. De factuur voor deze hoeveelheid wordt meegestuurd.
Opdracht acht bestaat er uit dat op 3/2/11 de rest van het printpapier geleverd wordt en gefactureerd aan Gecola NV.

Hieronder vind je een screenshot van het resultaat na de uitvoering in MS Dynamics Navision.


Opdracht 9:
Bij de volgende opdracht moesten we voor de eerste keer een creditnota maken. Klant 'Van Terp Kantoorinrichting' stuurt 1 glasdeur terug wegens beschadiging bij het vervoer.

Deze creditnota hebben we dan ook aangemaakt in MS Dynamics Navision.


Opdracht 10:
Hoeveel bedraagt de btw en het creditnotabedrag van de creditnota uit opgave negen wordt gevraagd bij opdracht tien. 

Deze informatie konden we gewoon bekijken a.d.v MS Dynamics Navision. De btw bedraag 6,72 euro en het creditnotabedrag is 112,00 euro.


Opdracht 11:
Opdracht elf bestaat uit 2 deel-opdrachten. 

Deel A:
De eerste deel-vraag is hoe je een overzicht van alle vervallen factureren op 20/2/2011 van 'Anton Geestig Adviezen' terug vindt. Ook een schermafdruk van dit overzicht wordt gevraagd.

Deze facturen vind je terug door middel van een filter toe te passen op alle vervallen facturen.


Deel B:
Bij deel-vraag 2 is het de bedoeling om de betaling op 6/2/2011 van de factuur van 24/1/2011 met nummer 103002 te boeken.

Dit hebben we dan ook doorgevoerd in MS Dynamics Navision.

Opdracht 12:
Opdracht 12 luide als volgt:
Verwerk de twee documenten (bepaald vooraf om welke soort documenten het hier gaat?) op de twee laatste bladzijden van dit document

Het eerste document is een factuur die we moeten betalen aan Proximus. Het gaat hier over een bedrag van 409,74euro.
Het tweede document is een factuur die we moeten betalen aan verzekering Bream bvba. Omdat onze verzekeringspremie binnenkort vervalt moeten we opnieuw betalen hiervoor.
We hebben dit dan ook doorgevoerd in MS Dynamics Navision.


Opdracht 13:
Bij opdracht dertien moeten we de geboekte factuur uit opgave één en drie oproepen. Hiervan moeten we dan de statistieken oproepen. Ook wordt er gevraagd hoe het programma aan de oorspronkelijke winst en oorspronkelijke kosten komt.

De oorspronkelijke winst kan het programma berekenen door het totaal excl btw te verminderen met de oorspronkelijke kosten. De oorspronkelijke kosten worden dan op hun beurt berekend door te kijken naar de aankoopprijs van de artikelen.

Opdracht 14:
Opdracht veertien was de laatste opdracht. Deze was onderverdeeld in drie deel-vragen. De drie deelvragen luidde als volgt: 
  1. Als je bij het aanmaken van een klant of leverancier bij postcode 3500 ingeeft dan verschijnt automatisch Hasselt bij plaats, als je bij plaats Hasselt ingeeft dan verschijnt automatisch 3500 bij postcode. Hoe kan je dit realiseren in een access-database?
  2. Als je bij het aanmaken van een klant of leverancier bij contact een nieuwe naam intikt dan wordt automatisch het nr.primair contact ingevuld met een nieuw nummer. Hoe kan je dit verklaren vanuit een databankomgeving? Waar vind je de gegevens van deze nieuwe contactpersoon?
  3. Als je een verkoopfactuur boekt dan worden automatisch een aantal grootboekrekeningen bijgewerkt. Hoe komt dit? Waar haalt het programma de nodige informatie?
Deel-vraag één is door middel van een relatie. Tabel 'gemeenten' met sleutel 'postcode' heeft een relatie met een andere tabel. Hierdoor kan de informatie opgevraagd worden. Deel-vraag twee werkt ook door middel van een relatie. Je gaat naar automatisch sleutelveld, vervolgens moet ieder gegeven uniek zijn. Bij de lijst van leveranciers selecteer je het veld contactpersoon. Het antwoord op de laatste deel-vraag vind je terug in de geboekte documenten. Navision past zelf heel wat berekeningen toe om aan de bedragen te komen.